Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą zmiany do ustawy o prawach konsumenta, kodeksu cywilnego i ustawy prawo prywatne międzynarodowe[1]. Zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. a zatem już niedługo wejdą w życie.
Zmiany w przepisach dotyczą wprowadzenia do polskiego porządku dwóch unijnych dyrektyw – dyrektywy towarowej oraz dyrektywy cyfrowej[2].
Zmiany dotyczą relacji między konsumentami a przedsiębiorcami, a ich celem jest wprowadzenie wspólnych w całej unii przepisów dotyczących:
Ad 1. Niezgodność towaru z umową
Niektóre konsekwencje zmian które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.:
– Regulacje dotyczące zgodności towaru z umową i braku zgodności towaru z umową nie będą znajdowały się już w kodeksie cywilnym, lecz w ustawie o prawach konsumenta.
– Nowe regulacje będą dotyczyły towarów, a więc rzeczy ruchomych. Nie będą więc dotyczyły nieruchomości. Jeśli więc chodzi o przepisy dotyczące nieruchomości, to nadal w relacji przedsiębiorca-konsument ten temat będzie regulować kodeks cywilny.
– Dotychczasowe przepisy dotyczące okresu rękojmi ulegną pewnej zmianie. Wprawdzie okres rękojmi nadal będzie wynosić 2 lata od chwili wydania rzeczy, jednak nie będzie już przedawnienia, wynoszącego 1 rok od chwili stwierdzenia wady, aby móc skorzystać z rękojmi. Powyższe ograniczało często uprawnienia konsumentów.
– Wydłużony został z 1 roku na 2 lata okres domniemania, że wada tkwiła w towarze już w chwili dostarczenia towaru. Powyższe stanowi ułatwienie dla konsumentów, bowiem to przedsiębiorca powinien wówczas udowodnić, że było inaczej.
– Nie będzie już możliwości skrócenia rękojmi za używane towary do jednego roku, co jest aktualnie możliwe.
Ad 2. Dostarczanie treści cyfrowych
Nowością jest wprowadzenie postanowień dotyczących dostarczania treści i usług cyfrowych przez przedsiębiorców na rzecz konsumentów. Konsumenci mają do czynienia z usługami cyfrowymi częściej niż może im się wydawać, nawet jeśli nie korzystają z płatnej funkcjonalności. Usługą cyfrową jest m.in. nawigacja w terenie, możliwość rezerwacji noclegów, streaming muzyki i treści wideo „na żądanie”, udostępnianie audiobooków i książek w formie e-booków, bankowość online, platformy edukacyjne czy magazyny w wersji online.
Treści oraz usługi cyfrowe będą również objęte rękojmią[3], a co za tym idzie, konsument będzie mógł żądać doprowadzenia do ich zgodności z umową, będzie uprawniony do odstąpienia od umowy, lub będzie mógł żądać obniżenia ceny np. w przypadku gdy przedsiębiorca nie dostarczył usługi w terminie a termin miał istotne znaczenie dla konsumenta.
Aby treść i usługa cyfrowa były zgodne z umową, muszą być m. in. funkcjonalne, kompletne, musi istnieć dostęp do ich aktualizacji i wsparcia technicznego.
Zmiany określają m.in.
– kiedy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową;
– sprzedawca będzie musiał zapewnić, aby konsument był informowany o aktualizacjach, w tym o aktualizacjach zabezpieczeń, które są niezbędne do zachowania zgodności takiego towaru z umową.
Powyższe zmiany dotyczące dostarczania treści cyfrowych będą jeszcze rozbudowywane z uwagi na kolejne zmiany wprowadzane do polskiego porządku prawnego (m. in. dyrektywa OMNIBUS).
Więcej na ten temat w kolejnych artykule.
Przypisy:
[1] Ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe;
[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych; dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE;
[3] Celowo dla ułatwienia posłużono się jeszcze tym pojęciem, jednak zmiany do ustawy przewidują, że pojęcie rękojmia zostanie zastąpione przez pojęcie „niezgodność rzeczy sprzedanej z umową”.
W czym możemy Ci pomóc? Masz pytania? Skontaktuj się z naszą Kancelarią. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Kancelaria Radcy Prawnego Joanna Steliga w Tarnowie świadczy obsługę prawną dla firm i osób indywidualnych przede wszystkim w Małopolsce. Świadczymy pomoc prawną również dla klientów spoza Małopolski. Jesteśmy twoim wsparciem w prowadzeniu działalności
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.